Exposició de fotografia dels participants dels Cursos i tallers de fotografia en el medi marí

El Museu Marítim ha inaugurat un espai, dins la sala d’exposicions temporals, per a exposar i fer difusió de les fotografies que generen els alumnes dels cursos i tallers organitzats des del departament d’Activitats i l'Arxiu Fotogràfic del Museu.
Exposició de fotografia
Imatge de l'exposició. Helena Rovira
Aquest espai exposa una petita part, una tria, del material que han proporcionat els alumnes al llarg de les diferents edicions. Podeu veure totes les fotos al Flickr. A l'exposició s’inclouen fotografies fetes pel professor, Diego Yriarte, fotògraf i periodista especialitzat en nàutica, en el decurs de les sessions pràctiques a bord del pailebot Santa Eulàlia.

Es presenten un total de 24 imatges provinents de 12 participants de l’edició del I Curs Introducció a la fotografia en el medi marí. Degut a la gran quantitat i qualitat de material proporcionat pels alumnes s’ha optat per a exposar dues fotografies de cadascun d’ells. Aquesta exposició ha comptat amb la col·laboració de l’Helena Rovira, fotògrafa i voluntària a l’Arxiu fotogràfic del Museu.

En aquest espai polivalent projectem exposar periòdicament noves sèries de fotos. La propera serà una selecció d'imatges del taller de fotografia Quan cau la nit. Aquest taller va permetre que els alumnes poguessin fer pràctiques fotogràfiques a bord del pailebot Santa Eulàlia quan va començar a fer-se fosc, moment en què les oscil·lacions de colors i ombres sobre l’aigua i el cel obren noves composicions i reptes pels participants.

Tots els cursos i tallers compten amb la col·laboració de la Federació Catalana de Vela i de Casanova Fotografia.

Foto: Aratxu Palacio. Alumne del curs de fotografia


Foto: Aurea Libori. Alumne del curs de fotografia

Tocat i enfonsat 2

Us presentem el segon número de Tocat i enfonsat amb el qual els companys de l'Arxiu del Museu mostren un nou exemple dels materials d'arxiu relacionats amb naufragis. Dediquen la "gota" d'avui a danys causats pels bombardeigs de la Guerra Civil Espanyola.

En aquesta ocasió reprodueixen un document del fons de Talleres Nuevo Vulcano i un altre del fons del Port de Barcelona, són respectivament:
  • - Buques en el Puerto de Barcelona el día de entrada del ejército 26 de enero de 1939
  • - Informe del ingeniero interino sobre los desperfectos causados durante el bombardeo del 13 de septiembre de 1938

Les revistes de la Biblioteca

Les publicacions periòdiques són una part molt important dins la Biblioteca del Museu. Aquestes revistes especialitzades contenen articles molt interessants, sovint amb informació que no tenim a cap llibre, per això el catàleg de la biblioteca té un munt d'articles de revista catalogats. Cada setmana arriben nous números de revista. Exposem al revister l'últim exemplar i actualitzem les dades al catàleg de la biblioteca on consta quins números hem rebut al llarg del temps de cada títol de revista.
Ara volem treure més suc a aquestes fonts d'informació per això posem al vostre abast els continguts de cada una d'elles. Comencem amb els sumaris-continguts de totes les revistes que han arribat a la biblioteca la primera quinzena de maig. Ens proposem fer un document  de periodicitat quinzenal.
En aquesta ocasió recomanem l'article aparegut a la Chasse-Marée 241 sobre el vapor Cristóbal Colón i l'article de l'International Journal of Maritime History sobre la base de dades Navigocorpus, aquest també es pot llegir en línia.

La motonàutica, tot un clàssic

Els propers dies 18,19 i 20 de maig tindrà lloc a Badalona el Campionat del Món de motonàutica de la modalitat Endurance Class B, per a quatre categories (Pro, Boat Production, S1 i S2). És el primer cop que se celebra una competició d’aquestes característiques a tot l’estat espanyol i acull embarcacions de fins a 8 metres d’eslora. També es dóna cabuda a les embarcacions més ràpides, les que superen els 400 cavalls.



Col·leccions del MMB
Però la motonàutica té una llarga tradició al nostre país. S’inicia a començaments del 1900 però no serà fins a la dècada del 1950 que es difongui aquesta pràctica gràcies a la embranzida de la indústria especialitzada i a la proliferació de les curses. Es volien aconseguir barques més confortables i estèticament més atractives incorporant elements d’altres països europeus. Al 1962 es va realitzar el primer campionat d’Espanya i ja ens els anys posteriors els pilots catalans van assolir podis en diferents categories. Destacaren, entre d’altres, Alberto Puig Palau, Tito Puig Gabarró o Enric Coma-Cros, etc., i van ser populars algunes escuderies com ara Los Alacranes o Los Tiburones, entre molts altres. En aquells moments, els aficionats i clients d’aquests tipus d’embarcacions eren persones d’un cert poder adquisitiu. I no tot és l’esport. També, des del punt de vista de la indústria catalana, dues drassanes especialitzades, Laraya o Indexna, varen servir de model per a les drassanes de la resta de l’Estat i van tenir un gran paper en la época daurada de la motonàutica actual.

Actualment hi ha pilots catalans en llocs destacats en diferents categories (pneumàtiques, motos aquàtiques, etc.): David Téllez, Oscar Molina, Nacho Armillas, Ricard Masabeu, etc. En el proper Campionat Mundial hi participaran Norberto Mallo o Eduardo Platero, que ja varen participar en diferents competicions europees, juntament amb altres equips, i els actuals campions del món de la categoria S1, Eugenio Falcón i Victor Rivero.

El Museu Marítim de Barcelona, en les col·leccions del Museu Marítim, conserva testimoni de la pràctica d’aquest esport de mar, amb alguns elements destacats com ara dues embarcacions:

- El catamarà Molinari, motor offshore Evindrude de 300 HP, que va ser restaurat pel Museu i que està previst mostrar-lo novament, un cop finalitzades les obres de restauració. Renato Molinari va ser campió del món amb aquest catamarà els anys 1980, 1981, 1983 i 1984.
Regata de catamarans a motor. Renato Molinari en competició
- La llanxa Evinrude Playmate 14”, de 90 HP i dos temps. Aquest model d’embarcació va marcar un canvi radical en el disseny d’embarcacions sent la precursora de les actuals Four Winns.

A més a més, l’Arxiu fotogràfic, que està recopilant imatges relacionades amb els esports de mar, ha incorporat recentment materials de la col·lecció de Josep M. Diamant, que ha fet donació d’un conjunt de fotos sobre competicions de motonàutica durant les dècades de 1960 i 1980. I no només tenim les fotografies, sinó que també hem recollit el seu testimoni en una entrevista enregistrada en el marc del programa d’història oral Veus de la Mar, on ens explica els canvis i evolucions d’aquesta activitat i les inquietuds personals i relacions que s’estableixen amb aquest món.

Hi podeu trobar també informació sobre motonàutica a la Biblioteca. Recomanem, per la seva bellesa, dos llibres sobre embarcacions clàssiques: Riva: un sillage de rêves / Gérald Guétat y també Canots automobiles l'âge classique 1916-1939 / Gérald Guétat. Les revistes també són una bona font d’informació. Justament, al número del mes de maig de la revista Classic Boat hi ha un article dedicat a la motonàutica que podeu consultar a la Biblioteca així com altres articles de la revista apareguts anteriorment.

Pel que fa a la història de la motonàutica a Catalunya la font fonamental és el treball de Miquel Mallafré titulat Federación Catalana de Motonàutica. 1968-1998. Historia de la Federació. Barcelona, 1998 (2a edició 2008). I una darrera aportació ha estat l’article aparegut al número 19 de la revista Drassana, La indústria motonàutica a Barcelona als anys seixanta de Xavier Solà Barceló, de l’Associació d’Embarcacions Clàssiques i d’Època a Motor.

Drassana 19

Drassana 19 (Portada)
Drassana 19
Ja teniu disponible a internet el número 19 de Drassana : revista del Museu Marítim, allotjada -com les anteriors- al dipòsit digital RACO (Revistes Catalanes d'Accés Obert), on les editorials i les institucions que editem revistes científiques i culturals catalanes posem, a l'abast de tothom, els articles dels números acabats de publicar.

El Dossier central està dedicat al conjunt de les Drassanes Reials de Barcelona. Les noves metodologies destinades a l'estudi de l'edifici, l'aplicació de les tecnologies de la informació geogràfica i altres tècniques innovadores. Mitjans  al servei de la recerca que ajuden a la reconstrucció històrica del conjunt, l'evolució de la seva imatge que, a mesura que es va aprofundint en el seu estudi, treu a la llum fets insospitats que obren noves perspectives i nous interrogants a resoldre.

Us convidem a fer un cop d'ull als continguts a text complet de la nova revista.

Tocat i enfonsat

L'Arxiu del Museu Marítim compta amb gran nombre de documentació sobre sinistres de vaixells. Amb el producte Tocat i enfonsat que us presentem avui han començat una iniciativa que pretèn apropar aquests materials al públic, per deixar entreveure quines possibilitats tenen aquests expedients com a suport a la recerca de la història marítima. A més de reproduir el document l'acompanyen d'una fitxa amb les dades bàsiques del vaixell i l'accident. El primer tast, la primera "gota d'arxiu" està dedicada al vaixell Manuel Calvo de la Compañía Trasatlántica:

Els companys de l'arxiu destaquen: Aquests fons empresarials i d'institucions ofereixen informació diversa: el comunicat oficial del capità, correspondència interna de la naviliera, llistes de difunts i de desapareguts, indemnitzacions als afectats, devolució dels equipatges de les víctimes, tasques de reflotament i/o reparació de l'embarcació, etc.


Periòdicament, fins al mes de setembre, publicaran nous exemples sobre sinistres marítims, noves Gotes d'arxiu : tocat i enfonsat en aquesta adreça http://issuu.com/arxiummb